SXW502: AMALAN TADBIR URUS UNTUK AHLI EKONOMI POLITIK
WANITA ISLAM VS WANITA LIBERAL:
PEMBELAAN MENUNTUT HAK WANITA
Widad binti Mat Ali
P-SM0310/11
Sarjana
Pengurusan Pembangunan Islam
Pusat
Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti
Sains Malaysia
Pulau Pinang
Wanita
adalah makhluk Allah SWT yang dicipta dengan fitrahnya yang tersendiri. Wanita
berbeza dengan lelaki baik dari segi fizikal mahupun emosi. Sejarah wanita
bermula sejak turunnya Hawa dan Adam dari syurga Allah. Kedudukan dan status
wanita sering berubah mengikut peredaran zaman. Sebelum kedatangan
Islam, hak-hak wanita tidak dibincangkan secara lengkap atas nama sistem agama
atau tanggungjawab keagamaan. Jika ada pembelaan, hak mereka adalah atas ehsan
atau simpati lelaki semata-mata. Malah dalam sesetengah masyarakat, wanita
dianggap sial dan tidak mempunyai nilai. Dalam
masyarakat Babylon misalnya, jika suami membunuh seseorang, maka isterinya
dihukum mati menggantikan tempatnya. Masyarakat Greek menganggap wanita lebih
rendah nilainya daripada lelaki. Pelacuran pula adalah amalan biasa di setiap
peringkat dalam Masyarakat Greek dan Rom. Masyarakat Mesir kuno menganggap
wanita adalah lambang syaitan. Sementara itu, jika masyarakat Arab mewarisi
tradisi membunuh anak perempuan hidup-hidup, masyarakat Hindu pula membakar
seorang isteri bersama dengan mayat suaminya.
Keadaan ini berterusan sehinggalah datangnya Islam ke dalam masyarakat Jahiliah. Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 119 yang bermaksud, “Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (Muhammad) dengan kebenaran, sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan.”. Kedatangan Islam pada ketika itu walaupun tidak diterima secara menyeluruh tetapi membawa sirna keadilan kepada manusia. Kedudukan wanita diangkat setaraf kedudukan lelaki di sisi Allah SWT.
Kedatangan Rasulullah SAW
adalah rahmat bagi wanita di atas pembelaan Baginda dalam mempertahankan hak
golongan ini. Sepertimana janji Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 124 mafhumnya, “Barangsiapa yang mengerjakan amalan soleh,
baik lelaki mahu pun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka masuk ke
dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikit pun.”
Hal
ini memperlihatkan betapa Islam mengangkat tinggi martabat wanita setaraf kaum
lelaki. Malah, dalam penggubalan Piagam Madinah sebagai satu bentuk
perlembagaan undang-undang Kota Madinah pada ketika itu, Rasulullah SAW turut
tidak terkecuali memasukkan satu fasal berkenaan wanita. Fasal 41 yang
menyentuh hal ehwal kewanitaan dinyatakan seperti “Tidak
boleh dihampiri sebarang kehormatan (wanita)
melainkan dengan izin keluarganya sendiri.”
Perkara
ini memberi justifikasi berkenaan kedudukan wanita yang dipelihara dengan baik
oleh Islam. Malah mereka juga diberi hak yang sama sepertimana lelaki. Sebagai
contoh dalam isu membaiah pemimpin. Ia dapat dilihat di dalam firman Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah ayat 12 yang bermaksud, “Hai Nabi, apabila datang kepadamu
perempuan-perempuan yang beriman untuk mengadakan janji setia, bahawa mereka
tiada akan menyekutukan Allah, tidak akan mencuri, tidak akan berzina, tidak
akan membunuh anak-anaknya, tidak akan berbuat dusta yang mereka ada-adakan
antara tangan dan kaki mereka dan tidak akan menderhakaimu dalam urusan yang baik,
maka terimalah janji setia mereka dan mohonkanlah ampunan kepada Allah untuk
mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
Keadilan yang diberikan di
antara lelaki dan wanita dalam konteks Islam telah meningkatkan martabat kaum
wanita secara tidak langsung. Peningkatan ini dapat dilihat daripada dua segi.
Pertama, Islam telah melepaskan mereka daripada cengkaman amalan tradisi
masyarakat Jahiliah yang menindas dan meminggirkan kaum wanita. Kedua, Islam
memberikan wanita hak-hak sebagai manusia yang selama ini telah dinafikan
daripada mereka.
Seiring dengan Piagam
Madinah yang merupakan perlembagaan pertama dunia, kini
ia dijadikan panduan dan ikutan oleh banyak negara Islam mahupun bukan Islam
mengikut kesesuaian zaman. Pertubuhan dunia seperti Pertubuhan Bangsa-bangsa
Bersatu (PBB) dalam Perkara 7, Perisytiharan 1948
mengiktiraf hak dan perlindungan dari segala bentuk diskriminasi terhadap
wanita sama ada dalam keluarga, masyarakat atau dalam kehidupan seharian. Pertubuhan
Persidangan Islam (OIC) misalnya tidak terkecuali memasukkan dasar perlindungan
wanita di dalam agendanya. Semua perkara ini dirangka
adalah bertujuan untuk memelihara kedudukan dan hak asasi manusia khususnya
kaum wanita.
Kewujudan pertubuhan antarabangsa bagi menyelaraskan
peruntukan undang-undang kepada semua negara memperlihatkan usaha bagi membantu
menyelesaikan masalah yang dihadapi berhubung isu wanita. Jika pada zaman
Rasulullah SAW, Piagam Madinah diguna pakai, tetapi pada zaman kini diwujudkan
beberapa dasar di atas tujuan yang sama.
Walaupun hak wanita
dilihat dipelihara dari segi perundangan dengan baik tetapi mereka masih lagi
diancam baik dari segi hak mahupun peribadi. Golongan wanita masih tidak dapat lari daripada
isu-isu seperti keganasan rumah tangga, pemerdagangan manusia, diskriminasi eksploitasi,
penganiayaan terutama hak sebagai isteri dan gejala membuang bayi yang
berleluasa.
Hal
seperti ini menyebabkan munculnya beberapa golongan wanita yang mendakwa diri
mereka sebagai pejuang. Golongan ini bersungguh dalam
memperjuangkan emansipasi wanita. Mereka membentuk diri mereka menjadi sebuah
gerakan feminisme yang menuntut kesamarataan hak antara wanita dengan lelaki.
Lebih dari itu, mereka menganggap golongan lelaki sebagai punca mereka ditindas.
Gerakan feminisme adalah yang paling aktif dan vokal dalam memperjuang dan
mempertahankan ideanya. Gerakan mereka sentiasa dibayangi kontroversi di
sebalik kejayaan menuntut hak. Lebih dari itu, perjuangan mereka yang mendaulatkan
hak-hak asasi manusia dan prinsip-prinsip sejagat, serta pendekatan agamanya
yang berasaskan tafsiran dari perspektif hak-hak kemanusiaan, telah mengundang
dakwaan yang mengaitkannya dengan aliran fahaman Islam Liberal. Perjuangan yang
dahulunya ingin menjaga serta melindungi kedudukan mereka kini dilihat mula
berubah seiring kejayaan yang dicapai. Mereka kini bukan sekadar melindungi
tetapi mula berjuang ke peringkat yang lebih tinggi iaitu kesamarataan hak di
antara lelaki dan wanita. Bagi mereka, apa yang lelaki boleh lakukan, kaum
wanita juga boleh.
Malangnya,
adakala pembelaan hak-hak kaum wanita yang dilakukan oleh sesetengah pihak
tanpa merujuk dan mengikuti manhaj hadith-hadith Nabi SAW, jika diteliti atau
dikaji akan ternyata ketidakseimbangannya. Hal ini kerana mereka terlalu ingin
membela kaum wanita sehingga melupakan hak kaum lelaki. Hal ini berbeza dengan
Nabi SAW ketika membela hak kaum wanita. Pembelaan baginda adalah seimbang.
Kata Ibn Taimiyyah “Sesungguhnya agama
Allah adalah pertengahan antara yang melampau mengenainya dan yang
meninggalkannya. Allah Taala tidak memerintahkan hamba-hamba-Nya sesuatu
perintah melainkan syaitan akan mengganggunya dengan dua cara. Syaitan tidak
kisah yang mana satu dia berjaya. Iaitu sama ada secara ifrat (melampaui batasan yang sepatutnya dalam beragama) atau tafrit (cuai terhadap agama).”
Dalam
konteks ini, pembelaan terhadap hak-hak kaum wanita sepatutnya tidak
menyebabkan kepentingan dan hak kaum lelaki dipinggirkan atau diabaikan.
Pembelaan terhadap hak isteri umpamanya tidak menyebabkan hak suami diabaikan.
Pembelaan hak ibu tidak menyebabkan dialpakan hak seorang ayah dan anak.
Pembelaan hak anak perempuan tidak menyebabkan disia-siakan hak seorang ayah
dan ibu. Begitulah seterusnya. Penelitian terhadap hadith-hadith Nabi SAW
menunjukkan peruntukan dan pembelaan hak kaum wanita adalah dalam bentuk yang
seimbang yang tidak menyebabkan hak-hak pihak yang lain diabaikan.
Perjuangan menuntut keadilan sepatutnya dilihat keadilan dalam konteks Islam itu sendiri. Keadilan dalam Islam ini adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya bukan menyamaratakan di antara satu sama lain. Seperti contoh, perbezaan antara kaum lelaki dan wanita adalah dari segi fizikalnya. Wanita diberi kelebihan dalam sistem reproduksinya bagi melahirkan zuriat. Lelaki pula sebagai penyumbang tetapi tidak boleh melahirkannya. Jadi, dimanakah keadilan dalam konteks kesamarataan yang difahami golongan liberal ini? Maka, disebabkan perbezaan dari segi fizikal ini, akan menimbulkan beberapa perbezaan lain yang seharusnya difahami golongan ini. Oleh sebab itu, Islam meletakkan keadilan sebagai pengukur kesamarataan dalam konteks meletakkan sesuatu sesuai pada tempatnya. Maka, hendaklah sesiapa yang membela hak mana-mana individu atau pihak mengikuti manhaj yang sahih iaitu tidak ifrat dan tidak tafrit. Perjuangan menuntut hak itu dibolehkan, tetapi mestilah berlandaskan al-quran dan sunnah sebagai tunjang perjuangan.
Hasil nukilan Kak Dalfiza Mohd Yusof. Very appreciated! :) |
No comments :
Post a Comment