Friday 5 August 2011

Memilih Kawan?

Salam,

Kawan memang memainkan peranan dalam mempengaruhi kehidupan seseorang kerana kawan merupakan salah satu agen sosialisasi. Tapi perlu diingatkan bahawa kawan hanya mempengaruhi tetapi bukan penentu kita dipengaruhi. Mempengaruhi dan terpengaruh ini depend pada diri kita samada kita mahu mempengaruhi atau dipengaruhi. Ibarat berkawan dengan penjual minyak wangi, maka kita akan terlekat wangiaannya berbanding berkawan dengan penjual ikan, maka bauannya akan melekat pada diri kita. Jadi semuanya terletak ditangan anda samada mahu berkawan dengan penjual minyak wangi atau penjual ikan. 

Apa-apa pun tidak semestinya berkawan dengan orang yang 'tidak baik' itu tidak boleh. Kita boleh berkawan dengan sesiapa yang kita mahu, kerana penentunya adalah hati kita sendiri. Jika kita berkawan dengan perompak sekali pun adakah kita juga perlu menjadi perompak? Tentu tidak bukan kalau kita tahu yang mana satu yang betul dan yang mana satu yang salah. Jadi, jika dalaman kita kuat, percayalah datanglah kawan yang macamana sekalipun, kita tidak akan dipengaruhi malah kita yang akan mempengaruhi.

Di sini saya kongsikan mengenai Wasiat ‘Alqamah kepada puteranya : 
“Hai anakku, jika engkau merasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka pilihlah yang mempunyai sifat-sifat ini"

1. Jika engkau melayaninya dia suka melindungimu, jika engkau bersahabat dengannya, dia merupakan hiasan bagi dirimu, dan jika engakau dalam kekurangan, dia gemar pula mencukupinya.

2. Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberi bantuan, lalu dia suka menerima dengan rasa terharu, jika dia melihat keistimewaan yang timbul darimu, dia suka menghitung-hitungnya dan dianggapnya sangat berguna. Sedang jikalau dia mengetahui keburukkan dari dirimu lalu dia suka menutupinya.

3. Pilihlah sahabat yang jika engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti dia memberi. Jika engkau diam dia mula menyapamu dahulu dan jika ada sesuatu kesukaran serta kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu untuk meringankan dan menghiburkan dirimu.

4. Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata-kata, dia suka membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayainya sahaja, jika engkau mengusahakan satu persoalan yang berat, dia suka berkawan denganmu serta berusaha menolongmu, sedang jika engkau berselisih dengannya, dia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.

Apa-apa pun, segalanya terletak ditangan anda dalam menentukan semuanya. Ingatlah Allah menjadikan akal kepada manusia untuk berfikir bukan sahaja mengenai kejadian alam tetapi juga untuk menolong manusia membezakan baik & buruk...insyaallah semoga segala yang kita lakukan akan diberkati Allah. Pandulah akal dengan hati bukan nafsu. Wallahualam... 


No comments :