Friday 5 August 2011

Puas hati atau Panas hati?

Salam,

Apabila diberi tugasan sesuatu yang bukan dalam bidang kita. Bagaimanakah kita mahu menjadikan ia sesuatu yang puas hati penghasilannya? Kadang-kadang, apabila ia tidak menepati piawaian yang diberikan, boleh jadi panas hati pula. Bukan panas disebabkan teguran tetapi disebabkan kegagalan kita untuk mencapai tahap itu.

Persoalan di sini, mengapa mesti menerima tugasan itu? Well, sometimes timbul rasa mahu menolong, ada juga rasa mahu mencuba dan mungkin lebih inginkan pengalaman. Because, bila everthing dah settle, Wow! terasa kepuasannya di situ. Tetapi sejauh mana rasa kepuasan itu dapat dirasa apabila kepanasan mula menjelma.

Mula pening bukan?! Sebenarnya manusia ini dilahirkan dengan banyak pilihan. Samada dia mahukan itu atau ini. Tapi perkara ini mula timbul permasalahan apabila muncul sifat tamak manusia yang mahukan semua tanpa memikirkan diri samada mampu atau tidak. Dari situ barulah timbul isu kepanasan hati. Mula merungut itu dan ini. Mula merasa betapa terbebannya dengan tugasan tanpa menilai kemampuan diri. Banyak faktor, banyak sebab, banyak penyebab dan kemudian akibat. 

Bukan senang nak buat orang puas hati dengan tugasan yang dilakukan. Jadi dalam menjalankan sesuatu tugasan, perlunya komitmen 100% dan lakukan ia dengan keikhlasan. Barulah kita dan dia sama-sama berpuas hati dengan hasilnya. Tetapi tidak ramai yang dapat melakukannya dengan baik. 

Adakalanya saya terfikir,
"Saya berpuas hati dapat menolong orang yang inginkan pertolongan, tetapi adakah orang itu puas hati dengan hasil yang diberikan?"

Dan saya harapkan jawapan yang diberikan adalah positif dan membina. Mungkin dari situ kita dapat melihat kekurangan, kelemahan, kepincangan yang ada untuk kita perbaiki dari semasa ke semasa. Ameen...~


Wallahualam..


No comments :