Thursday 18 August 2011

Sila cegah Murtad segera!

Salam,

"Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu mereka mencari lain daripada agama Allah? Pada hal kepadaNya lah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, samada dengan sukarela ataupun terpaksa dan kepadaNya lah mereka dikembalikan."
Surah Ali 'Imran : 83

Terkedu seketika dengan berita demi berita yang dilaporkan semakin hangat dari sehari ke sehari. Tidak lain tidak bukan isu murtad. Nauzubillah.

Teringat kenyataan yang pernah dikeluarkan oleh Mufti Perak, Harussani Zakaria :
"Ini bukan soal berapa ratus ribu, tetapi jika seorang pun yang murtad, ini memberi tanda bahawa umat Islam di Malaysia dalam bahaya."
Baca sini dan perhatikan bahawa ia dah diperkatakan sejak dahulu lagi. Tujuannya hanya satu, 'sila benteras dari awal.' Tapi apa yang berlaku? Kenyataannya pula dibidas dengan alasan statistik yang digunakan oleh Harussani  menimbulkan keraguan. 

Teliti sejarah berkenaan murtad sedari awal. Banyak kes yang di laporkan. Paling hangat adalah kes Lina Joy (sini). Ada yang menyokong tidak kurang juga menentang. Ramai yang mempersoalkan tindakannya itu tetapi tidak ramai yang cuba meneliti sebab kenapa berlaku begitu. Apakah metodologi yang di guna pakai oleh orang kafir ini dalam menarik mereka yang beragama Islam ini keluar dari pegangannya dan apakah juga alasan untuk 'orang islam' ini cepat sahaja terpengaruh dengan dakyah mereka.

Kini, isu murtad ini kembali kecoh. Bukan lagi disebabkan seorang dua punya kes, tetapi berlambak kes. Bila dah bilangan ramai, baru semua mula risau, semua mula bising. Kecoh sana, kecoh sini. Dulu, tidak pernah diambil berat, diambil tindakan tetapi kini? Sudah terhantuk baru nak tergadah. 

Jangan menyalahkan seratus peratus orang-orang kafir ini dalam menarik umat Islam kepada agama mereka sebab sudah terang lagi bersuluh Allah S.W.T memberi peringatan dalam firmanNya :

  "Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sesekali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu)"
Surah Al-Baqarah : 120

Jadi mengapa tidak kita sebagai umat Islam ini sendiri memikirkan inisiatif dalam mencegah perkara ini daripada berlaku. Tidak perlu menunding jari menuduh pihak sana pihak sini. Tetapi mulailah dari diri kita sendiri sebagai seorang yang beragama Islam. Sabda Nabi S.A.W : 
"Manakah yang utama dalam Islam? Maka jawab Nabi ialah orang yang menyelamatkan orang Islam lainnya dengan lidah dan tangannya."
Hadis riwayat Muslim

 Marilah kita sama-sama mencegah perkara ini. Sila elakkan ia daripada merebak. Bagaimana? Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Rum ayat 30 : 
"(Setelah jelas kesesatan syirik itu) maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh dari kesesatan (turutlah terus) 'Agama Allah'. Iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semula jadinya lagi) untuk menerimanya ; Tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu, itulah agama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."

Dan firmanNya lagi dalam Surah At-Taubah ayat 29 :

"Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (beriman) kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan rasulNya, dan tidak beragama dengan agama yang benar..."

Lihat pada sistem yang ada misalnya. Adakah berkesan atau tidak? Perlunya penambahbaikkan dari semasa ke semasa. Undang-undang Islam perlu didirikan. Tiada lagi undang-undang yang lebih sempurna melainkan undang-undang Islam itu. Kerana ia dicipta oleh Tuhan yang mencipta makhluk, yang mencambahkan ilmu, yang memberi penghidupan dan mematikan. Jadi masih adakah selayaknya dari Nya lagi? La ila ha ilallah 

Peringatan untuk kita. Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Baqarah ayat 217 :

"...dan sesiapa diantara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (yakni Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang yang demikian rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat dan mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya (selama-lamanya) ."

Nauzubillah hi min zalik. 
"Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam."
Surah Ali 'Imran : 19

"Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah."
Surah Al-Fussilat : 33

Ya Allah, semoga hidayah dan rahmatMu sentiasa bersama-sama kami. 

"Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya."

Surah Al-A'raf : 56

Wallahualam...




No comments :