Monday 5 December 2011

Jangan Mengeluh

1. Kenapa saya diuji?
Firman Allah S.W.T. : Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? - Surah Al-Ankabut : 2

2. Kenapa saya tidak mendapat apa yang saya idamkan?
Firman Allah S.W.T. : Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. - Surah Al-Baqarah : 216

3. Kenapakah ujian seberat ini?
Firman Allah S.W.T. : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. - Surah Al-Baqarah : 286

4. Kenapa saya berasa kecewa?
Firman Allah S.W.T. : Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. - Surah Ali 'Imran : 139

5. Bagaimanakah patut untuk saya hadapinya?
Firman Allah S.W.T. : Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'. - Surah Al-Baqarah : 45

6. Apa yang saya dapat daripada semua ini?
Firman Allah S.W.T. : Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. - Surah At-Taubah : 111

7. Kepadakah saya patut berharap?
Firman Allah S.W.T. : Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung." - Surah At-Taubah : 129

8. Saya tidak mampu bertahan.
Firman Allah S.W.T. : "...Jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." - Surah Yusof : 87



Tazkirah dari Ustaz Dr. Shukri bin Hanapi (ISDEV)

No comments :